„Przedszkolak w świecie baśni” – o realizacji innowacji pedagogicznej słów kilka… Aktualności

„Przedszkolak w świecie baśni” – o realizacji innowacji pedagogicznej słów kilka…2020-06-22

W bieżącym roku szkolnym od listopada 2019 roku do kwietnia 2020 roku w grupie V „Biedronki” realizowano innowację pedagogiczną pt. „Przedszkolak w świecie baśni”. Program zajęć dydaktycznych z elementami biblioterapii przygotowały i zrealizowały bibliotekarki szkolne – panie: Jadwiga Kwiecień i Iwona Zielonka-Pyzara oraz wychowawczyni grupy „0” – pani Magdalena Kaźmierczak. Spotkania przy baśni odbywały się cyklicznie w ramach zajęć dydaktycznych. Celem innowacji pedagogicznej było promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka. 

 

Dzięki realizacji założeń programu dzieci uczyły się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów oraz rozwijały umiejętności rozpoznawania i nazywania „dobrych” wartości moralnych, które powinny być drogowskazem w życiu każdego człowieka.

Realizacja treści innowacji pedagogicznej opierała się na tekstach tradycyjnych baśni oraz zbiorze opowieści, w których nie spotkamy wróżek, magicznych przedmiotów, czy mówiących zwierząt. Bohaterami tych opowiadań są dzieci, które chodzą do przedszkola, zawierają pierwsze przyjaźnie, spełniają swoje marzenia, a także dowiadują się, czym jest tolerancja, uprzejmość czy ostrożność w kontaktach międzyludzkich.  W ramach zajęć wykorzystano różne techniki i formy pracy – samodzielnie były przygotowywane karty pracy, prezentacje multimedialne, ilustracje do bajek, kolorowanki, materiały do pracy na zajęciach plastycznych i technicznych.

Przygodę z baśnią w V grupie przedszkolnej – „Biedronkach” rozpoczęto w listopadzie od przybliżenia przez panią wicedyrektor szkoły – Anitę Kaczówkę-Węgrzyn baśni pt. „Kot w butach”. W czasie zajęć dzieci w skupieniu wysłuchały treści bajki, podjęły próbę odniesienia sytuacji z bajki do rzeczywistości oraz zapoznały się ze sposobami radzenia sobie w niebezpiecznej sytuacji. Współczesną wersję baśni „o odważnym kotku”, który głośnym miauczeniem zaalarmował o pożarze przedstawiła dzieciom Pani Iwona Zielonka-Pyzara. Na zakończenie zajęć dzieci, wykonując medal dla odważnego kotka, dowiedziały się, że wszystkie zwierzęta należy otaczać troską oraz, że warto być odważnym.

                    

W kolejnym miesiącu – grudniu odbyły się drugie zajęcie dotyczące innowacji pedagogicznej, w czasie których bibliotekarka – pracownik Filii Biblioteki Publicznej w Kowali – Pani Teresa Wakuła zapoznała dzieci się z baśnią pt. „Królowa śniegu”. Natomiast podczas pracy nad bajką terapeutyczną, którą przedstawiła Pani Jadwiga Kwiecień, dzieci miały możliwość w naturalny sposób wczuć się w rolę swoich bohaterów, przeżywać ich problemy, w tym poznać i docenić wartość prawdziwej przyjaźni. Na zakończenie dzieci wykonały kule śnieżne, którymi obdarowali siebie nawzajem.

W następnym miesiącu – styczniu, zrealizowany został kolejny temat innowacji, tym razem do współpracy zaproszono mamę Adama, która zapoznała dzieci z baśnią pt. „Kopciuszek”. Współczesną wersję tej baśni zatytułowaną: „Kopciuszek, czyli czary starszej siostry” przedstawiła dzieciom bibliotekarka szkolna. Podczas spotkania zachęcono dzieci do wykonywania zadań, które w sposób twórczy rozwijały ich wyobraźnię, a przede wszystkim miały nauczyć je pomagania sobie nawzajem. Zadbano o to, by przedszkolaki mogły z radością poczuć satysfakcję z bycia pomocnym. W trakcie zajęć powstały piękne stroje karnawałowe, których wykonanie wymagało od dzieci współpracy i dużego zaangażowania.

W lutym pracowaliśmy z baśnią „Czerwony Kapturek” - dzieci uświadomiły sobie, jakie zagrożenia mogą płynąć z kontaktów z osobami obcymi. Zrozumiały, że należy unikać kontaktów z osobami nieznajomymi, nie powinno się nimi rozmawiać oraz nie można podawać im swojego adresu, przyjmować słodyczy a w sytuacji zagrożenia głośno krzyczeć i wzywać pomocy. Dzieci miały możliwość odgrywania scenek darmowych z udziałem uczennic z klasy 7 należących do aktywu bibliotecznego.

Na przełomie marca i kwietnia ze względu na zaistniałą sytuację związaną z zawieszeniem zajęć w oddziałach przedszkolnych z powodu pandemii koronawirusa, naszą przygodę w świecie baśni dzieci realizowały w zaciszu swoich domów. Oto efekty ich pracy:

Zajęcia realizowane w ramach innowacji pedagogicznej, stawiały książkę w centrum uwagi dziecka, dlatego też wychowawca i przedszkolaki zawiązali współpracę ze szkolną i publiczną bibliotekami. Panie bibliotekarki przybliżyły dzieciom zasady pracy bibliotekarza, opowiedziały o księgozbiorze oraz zasadach zachowania się w bibliotece i o wielu innych ciekawostkach związanych z miejscem pełnym książek. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały wszelkich informacji oraz z chęcią oglądały kolorowe książeczki. Dla większości przedszkolaków była to pierwsza tego typu wizyta, która zaowocowała samodzielnym wypożyczeniem egzemplarzy książkowych oraz wykonaniem pięknych zakładek do książek

W ramach realizacji założeń programu innowacji pedagogicznej przedszkolaki wraz z wychowawcą wybrali się na wycieczkę do Ośrodka Kultury i Sztuki „Resursy Obywatelskiej” na przedstawienie pt. „Wiersze Tuwima w spektaklu dla dzieci”.

Głównym celem i założeniem, a także pragnieniem organizatorek było i jest to, aby uczniowie z zainteresowaniem sięgali po książki i traktowali czytanie jako przyjemność, a kontakt z lekturą był dla nich źródłem wiedzy o otaczającym świecie.

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej