Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i innych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, lecz także na pozalekcyjnych kołach zainteresowań i różnych formach rozwijających umiejętności.
https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie
W ramach Programu szkoła zakupiła:
- drukarkę 3d z akcesoriami i laptop,
- zestaw z mikrokontrolerem,
- stację lutowniczą,
- kamerę, aparat fotograficzny, gimbal,
- statyw, mikroport, zestaw oświetleniowy,
- mikrofon kierunkowy,
- photony - różne moduły,
- klocki konstrukcyjne, klocki Lego, szafkę z klockami,
- gry do nauki programowania,
- zestaw elektroniczny,
- tablicę magnetyczną.
Zakupiony sprzęt jest wykorzystywany na zajęciach szkolnych.
Rozwijanie kompetencji przyszłości - realizacja Programu w naszej szkole...
Członkowie koła biologiczno-informatycznego we wrześniu mieli okazję popracować z pakietem Lego Education Briq Motion, rozwijając swoje zdolności konstrukcyjne i techniczne.
W październiku i listopadzie uczniowie klasy III, IV oraz V rozpoczęli naukę programowania przy pomocy gier ScottieGo. Na zajęciach dzieci poznały przyjaznego kosmitę Scottiego, który przeżywa liczne przygody, podróżując swoim pojazdem w Kosmosie. Młodzi adepci programowania uczyli się w przyjaznym, baśniowym środowisku podstawowych komend języka programowania. Dwuosobowe zespoły szukały algorytmu prowadzącego do rozwiązania sytuacji problemowej. Uczniowie ćwiczyli tworzenie liczb, chodzenie do tyłu, skakanie oraz podnoszenie obiektów. Nauka będzie kontynuowana w kolejnych miesiącach bieżącego roku szkolnego.
4 stycznia br. podczas godziny do dyspozycji wychowawcy uczniowie klasy IV uczestniczyli w ciekawej lekcji, której nadrzędnym celem było usprawnianie pamięci i koncentracji czwartoklasistów. Wychowawca po zaprezentowaniu porad i wskazówek dotyczących lepszego zapamiętywania wiadomości zaproponował uczniom realizację tematu poprzez rozwój zainteresowań i zdolności manualnych oraz technicznych z wykorzystaniem różnorodnych klocków znajdujących się w szkole, zakupionych w ramach Projektu Laboratorium Przyszłości. Na zakończenie lekcji uczniowie zgodnie orzekli, że zajęcia były atrakcyjne, ponieważ ciekawie było konstruować modele z wykorzystaniem instrukcji, a także świetnie budowało się według pomysłu własnego albo kolegów z grupy.
W grudniu na zajęciach koła biologiczno-informatycznego uczniowie poznawali zasady obsługi drukarki 3D. Uczyli się jak zakładać i wprowadzić filament, kalibrować urządzenie i poziomować stół. Zapoznali się z budową drukarki, obszarem roboczym oraz ogólną zasadą druku, która opiera się na warstwach. Korzystając z gotowych modeli 3D, przygotowali je w programie do druku, zapoznając się ustawieniami drukowania.
W lutym natomiast przystąpili do projektowania własnych modeli w programie Tinkercad. Jest to bardzo intuicyjny program działający online, pozwalający w przyjazny sposób tworzyć bryły. Po założeniu kont przez nauczyciela, z poziomu ucznia, korzystając z dostępnych narzędzi programu, uczniowie zaprojektowali i wydrukowali breloczki do kluczy.